"Żywot Conana" wg. Williama G. Graya to przetłumaczona na język polski notatka z poukładanymi chronologicznie przygodami Conana.

Klucz:

Znaczenie:

*

nowela

(tutaj przerwa)

większe przerwy między opowiadaniami to prawdopodobnie możliwość umieszczenia nowej opowieści


Wiek:

Tytuł:

Notes:

5

 

Conan rozpoczyna szkolenie na wojownika

15

 

Conan bierze udział w plądrowaniu Vanarium, Akwilońskiego posterunku w Cymerii.

 

 

Przyłącza się do bandy z Asir, najeżdża Vanir i Hyperboree.

16

Legiony Umarłych

(Legions Of The Dead)

Conan opuszcza Cymerię, zostaje złapany przez hyperboreańskich handlarzy niewolników i zabrany do Hyperborei.

 

Spotkanie w Krypcie

(The Thing In The Krypt)

Conan ucieka przez północną Hyperborea w kierunku Gór Kezankian oddzielających Hyperboree i Brythunie. Pod koniec opowieści zmienia kierunek wędrówki na południowy.

 

* Conan Prowokator

(Conan The Defiant)

Conan wraca z Gór Kazenkian. Po zajściach w krypcie nie zdążył nawet naostrzyć swojego miecza. Kontynuując podróż na południe, planuje dotrzeć do Zamory.

 

* Conan Niezłomny

(Conan The Hunter)

Conan nie dociera jeszcze do Zamory. Nadal przebywa w Brtyhunii w mieście Pirogia. Tam też znajdujemy go na końcu opowieści.

 

* Conan Nieposkromiony

(Conan The Indomitable)

Conan wędruje wzdłuż pasma gór Kazenkian aż do granicy Brythunii, Koryntii i Zamory. Akcja rozgrywa się w podziemnych jaskiniach (Conan wychodzi z nich na końcu opowiadania). Dalej kieruje się ku Górom Karpash.

 

* Conan Wyzwoliciel

(Conan The Free Lance)

Podążając ścieżką Conanowi udaje się wyjść z gór Karpash do lasu północnej Zamory, nadal kieruje się na południe. Zamierza dotrzeć do Szadizaru.

 

* Conan Groźny

(Conan The Formidable)

Conan dociera do płaskowyżu Zamory. Zostaje schwytany przez karawanę zmierzającą do Szadizaru. Po ucieczce wciąż planuje dotrzeć do tego miasta.

 

Wieża Słonia

(The Tower Of The Elephant)

Zamiast w Szadizarze Conan osiada w Arenjun. Był zmuszony ominąć Szadizar z jakiegoś niewiadomego powodu. W Arenjun zostaje do końca tej historii.

 

* Conan i Czarownik

(Conan And The Sorcerer)

Conan opuszcza Arenjun i w drodze do Zambouli mija kraj Khauran. Zawraca jednak z powrotem do Arenjun. Ostatecznie znow obiera kierunek Szadizar, mając przy sobie Oko Erlika.

 

* Conan Najemnik

(Conan The Mercenary)

Conan jest w Szadizarze i chce wyruszyć do Khauran (do stolicy tego kraju również zwaną Khauran). Potem przypuszczalnie wraca do Szadizaru (nadal ma Oko Erlika).

 

* Conan i Miecz Skylos

(Conan: The Sword Of Skelos)

Conan opuszcza Arenjun i w drodze do Zambouli mija kraj Khauran. Zawraca jednak z powrotem do Arenjun. Ostatecznie znow obiera kierunek Szadizar, mając przy sobie Oko Erlika.

 

* Conan Wyrzutek

(Conan The Outcast)

Conan wraca do Shadizaru szlakiem karawany. W drodze zatrzymuje się w państwie-mieście Qjara, położonego w pół-suchej części Pustynii Shemitish, gdzieś na południe od Khauran i Koth (Uwaga: Jakakolwiek wzmianka Conana o tym że, jakoby odwiedził Aquilonie, lub jakieś inne kraje jak dotąd nie wymienione w jego życiorysie, powinna być zignorowana i przypisana jego bujnej wyobraźni. Jak dotąd Conan nigdy jeszcze nie był w Aquilonii). Po pobycie w Qjara Conan rusza do Shadizaru.

 

* Conan Wspaniały

(Conan The Magnificent)

Conan jest w Shadizarze. Próbuje swych sił w złodziejskim fachu. Wyrusza w góry Kezankian by potem znów wrócić do Shadizaru. Jego aktualną kochanką jest Semiramis.

17

* Conana Niezwyciężony

(Conan The Invincible)

Młody Conan przebywa w Shadizarze (Semiramis jest nadal jego kochanką), jego umiejętności złodzieja rosną. Znów wyrusza w góry Kezankian i powrotem do miasta. Mówi się o jego pobycie w Larsha, mieście w Zamorze.

 

Komnata Śmierci

(The Hall Of The Dead)

Conan z Shadizaru wyrusza do Larshy. Następnie powraca do Shadizaru (po raz ostatni pojawia się Semiramis). Stamtąd zamierza wyruszyć do Nemedii Drogą Koryntyjską.

18

* Conan Nieustraszony

(Conan The Fearless)

Conan podróżuje przez Góry Karpash z Zamory do Koryntii. Dociera do miasta zwanego Mornstadinos. Kieruje się na zachód do miasta Numalia w Nemedii.

 

Bóg w Pucharze

(The God In The Bowl)

Conan przybywa do Numalii. Ścigany przez władze za kradzież ucieka na południe.

 

* Conan Sobowtór

(Conan The Warlord)

Conan złapany przez władze przetrzymywany jest w Nemedii. Ucieka i wkrótce po tym udaje się do miast południowych.

 

Dom Pełen Łotrów

(Rogues In The House)

Conan znów wyrusza na południe z Nemedii do Koryntii, do bezimiennego miasta. Poszukuje innych królestw. Murilo daje mu konia, który pojawia się później w "Hand of Nergal".

19

* Conan Zwycięzca

(Conan The Victorious)

(przerwa) Conan z Shadizaru dociera do Sultanapur w Turan (być może Drogą Królów). Dalej jedzie do Vendhya i z powrotem do Sultanapuru (nie zaciągnął się jeszcze do armii Turanu).

20

* Conan Niepokonany

(Conan The Unconquered)

Conan przyłapany w Sultanapurze na przemycie wyrusza do Aghrapur. Nie zaciągnął się jeszcze ani do wojska ani na statek. Conan, wybierając się do Blasted Lands, krainy położonej po hyrkaniańskiej części Morza Vilayet zmuszony był zostawić swojego konia (otrzymanego od Murila) w Aghrapur. Wraca znów do tego miasta.

 

Ręka Nergala

(The Hand Of Nergal)

Conan zaciąga się do armii turańskiej w Aghrapur. Wyrusza do Yaralet w Turan, potem wraca do Aghrapur (koń Conana, którego otrzymał od Murilo umiera na początku opowieści).

21

Miasto Czaszek

(The City Of Skulls)

(przerwa) Conan spędził w armii turańskiej 2 lata. Po zakończeniu służby podróżował po całej Hyrkanii aż do granic Khitai. Stąd powędruje do Meru, państwa okrążonego pasmem gór Himelian i Talakmas, i do jego miasta Shamballah. Myśli o powrocie do Aghrapur poprzez stepy graniczące z Hyrkanią blisko zachodniego Talakmas.

 

* Conan Bohater

(Conan The Hero)

Conan jest z misją dla turiańskiej armii w Venjipur w dżungli Venji (gdzieś pomiędzy Iranistanem i Kosalą, na południe od Zatoki Tarqheba, która z kolei leży na południe od Gór Colchian). Kieruje się na północ, do Aghrapur z powrotem do Venjipur i jeszcze raz do Aghrapur.

 

Ludzie Ze Szczytu

(The People Of The Summit)

Conan wyrusza na Wzgórza Khozgari w Turan, następnie wraca do Aghrapur.

 

Przekleństwo Monolitu

(The Curse Of The Monolith)

W drodze powrotnej z Khitai Conan wpada w zasadzkę, w dalszej części opowieści wraca do Aghrapur.

 

* Conan Mężny

(Conan The Valiant)

(Conan był już w Khitai.) Rusza w Góry Ibars i potem z powrotem do Aghrapur.

22

* Conan I Bóg Pająk

(Conan And The Spider God)

(przerwa) Conan ucieka z Aghrapur, dezerteruje z armii turiańskiej. Podróżuje przez Zamorę, mija Shadizar i jakieś małe wioski, dociera do Gór Karpash. Idzie przez góry na południe do górskiego miasta Yezud. Opuszcza Yezud i kieruje się ku równinom Zamory.

 

Okrwawiony Bóg

(The Bloodstained God)

Podczas przygód w "Spider God" Conan musiał usłyszeć pogłoski o skarbie ukrytym w Górach Kazenkian. W drodze w góry zatrzymuje się na krótko w Arenjun.

 

* Conan Waleczny

(Conan The Valorous)

(przerwa) Swoje przygody ze skarbem Conan kończy w mieście Khorshemish w Koth. Później podróżuje po górach Ben Morgh w Cymerii, które przypuszczalnie jednak szybko opuszcza.

 

Córka Lodowego Olbrzyma

(The Frost Giant's Daughter)

Conan spędził w Cymerii trochę więcej czasu. Tam znów związał się z Asirem by móc napaść na Vanaheim.

 

Gniazdo Lodowego Robaka

(The Lair Of The Ice Worm)

Conan musiał chyba znów powrócić do Cymerii na krótki okres czasu. Następnie pojechał konno na południe w Góry Eiglopian, zamierzając dotrzeć do Nemedii przez Królestwo Graniczne.

 

* Conan Nieugięty

(Conan The Relentless)

Conan podróżuje przez Królestwo Graniczne i ponawia swą podróż do Nemedii.

 

* Conan Nieokiełznany

(Conan The Savage)

Zmierzając do Nemedii Conan miał zamiar minąć Brythunię biorąc kurs przez Królestwo Graniczne. Jednak los zdecydował inaczej. Ostatecznie Conan dociera do miasta Sargossa w Brythunii położonego blisko granic wszystkich trzech królestw. Jak się przypuszcza Conan nie zrezygnował z pierwotnego kierunku do Nemedii.

 

* Conan Obrońca

(Conan The Defender)

Conan zgodnie z planem dociera do Nemedii. Stamtąd z Wolnymi Towarzyszami podróżuje konno na południe do Ophir.

 

* Conan Triumfator

(Conan The Triumphant)

Conan dociera do Ophir ze swoimi kamratami najemnikami. Kiedy drużyna się rozprasza, postanawia ruszyć do Argos.

 

* Conan Strażnik

(Conan The Guardian)

Dociera do Messantia w Argos i pozostaje tam jakiś czas.

24

Królowa Czarnego Wybrzeża

(Queen Of The Black Coast, Ch.1)

Conan ucieka z Argos statkiem płynącym do Kush. Po drodze mija Shem i Stygię. To jego pierwsze żeglarskie doświadczenie. Porwany przez Belit z Czarnego Wybrzeża staje się piratem.

25

* Conan Buntownik

(Conan The Rebel)

Conan wraz z Belit napada na Khemi w Stygii.

27

* Conan Strażnik

(Queen Of The Black Coast, Ch's 2-5)

Conan I Belit płyną w górę rzeki Zarkheba. Po śmierci Belit Conan wyrusza do Czarnego Królestwa.

 

* Conan u Wrót Demona

(Conan At The Demon's Gate)

(przerwa) Conan jest przywódcą Bamulas, plemienia z Czarnego Królestwa. Za sprawą czarów on i jego wojownicy zostają przeniesieni do Piktyjskiej Puszczy, i później z powrotem.

 

Dolina Zaginionych Kobiet

(The Vale Of Lost Women)

Conan odwiedza sąsiadujące plemię z Bakalah. Ratuje ofiriańską dziewczynę i zabiera ją drogą przez Kush do granicy Stygii. Wraca do swojego przybranego plemienia w Czarnym Królestwie.

 

Zamek Grozy

(The Castle Of Terror)

Conan ucieka z Czarnych Lądów, kieruje się ku Kush.

 

Pysk W Ciemności(The Snout In The Dark)

Conan dociera do miasta Meroe w Kush. Stamtąd rusza na północ do Stygii i dalej poza granice Czarnego Królestwa.

 

* Conan Gladiator

(Conan The Gladiator)

(przerwa) Conan szybko przeszedł Stygię i dotarl do Shem w wiejskim mieście Thujara. Przyłącza się do wędrownego cyrku i rusza do kolejnego miasta Shem Sendaj, przekracza rzekę Styx i dalej do Luxuru, stolicy Stygii. (Uwaga: Conan był już wcześniej w stygijskim mieście Khemi, jak również w Kush. Miejsce to wydaje się najbardziej odpowiednim dla tej opowieści.) Pod koniec historii Conan postanawia ruszyć na południe i zwiedzić kraj Kush. Po namyśle jednak decyduje się na powrót do Shem w poszukiwaniu zatrudnienia.

 

* Conan i Szmaragdowy Lotos

(Conan And The Emerald Lotus)

(przerwa) Conan przybywa do miasta-stanu Akkharii w Shem. Po krótkim pobycie w Stygii znów wraca do Akkharii.

28

Jastrzębie nad Shemem

(Hawks Over Shem)

Conan jest w Asgalun stolicy prowincji Pelishtia w Shem. Tu spotyka wiedźmę Zeriti. Opuszcza Shem drogą na północ do Koth.

 

Czarny Kolos

(Black Colossus)

Zamiast do Koth Conan jedzie na wschód do Khoraja.

29

Cienie w Ciemności(Mroku)

(Shadows In The Dark)

Z Khoraji Conan jedzie do Ophir by ratować Khossusa. Razem uciekają do Argos. Conan zatrzymuje się w Messantia.

 

* Conan I Droga Królów

(The Road Of Kings)

(przerwa) Z Messantii Conan wyrusza do Kordavy w Zingarze.

 

* Conan Renagat

(Conan The Renegade)

(przerwa) W międzyczasie Conan wrócił z Cymerii. Wyrusza do Koth. Razem z Wolnymi Towarzyszami opuszcza Koth.

31

Cienie w Blasku Księżyca

(Shadows In The Moonlight)

(przerwa) Po ataku na Koth, Zamorę i Turan Conan i Wolni Towarzysze przyłączają się do Kozari. Nad rzeką Ilbars, blisko Morza Vilayet zostają wciągnięci przez Turańczyków w pułapkę. Conan ucieka na Wyspę Żelaznej Statui, gdzie przewodzi grupie Czerwonego Braterstwa. Jego wybranką jest Olivia.

 

* Conan z Czerwonego Bractwa

(Conan Of The Red Brotherhood)

Conan żegluje po Morzu Vilayet plądrując wszystkie napotkane wioski. Na bazę wypadową wybrał wyspę Djafur. Olivia usuwa się w cień gdy Conan poznaje Philiope.

 

* Conan Najeźdźca

(Conan: Scourge Of The Bloody Coast)

Conan jest teraz przywódcą Czerwonego Braterstwa. Od tej chwili ojczystym portem jego pirackiego królestwa staje się Djafur (na południowy-wschód od Aghrapur) Philiope jest nadal z Conanem.

 

* Conan Mistrz

(Conan The Champion)

(przerwa) Statek Conana tonie podczas sztormu. Nadal jest w Czerwonym Braterstwie. Jakoże drużyna Conana miewa się dobrze w kolejnej części - "Road of Eagles", możliwe jest, że w czasie burzy na statku nie towarzyszyła Conanowi, bądź została uratowana gdzieś indziej. O Philiope nie wspomina się nic. Conan zostaje zabrany na zachodni brzeg Vilayet do królestwa półnicnej tundry i spędza tam część zimy. Kraina ta graniczy od zachodu z Hyperboreą i Górami Kezankian, od wschodu z Vilayet oraz od południa z Turanem i Zamorą (w kieszionkowej wersji "Champion" twierdzi się że, Conan znalazł się w Brythunii. Byłoby to prawdą gdyby granice Brythunii sięgały daleko na wschód poza Góry Kezankian aż do Vilayet. Tak jednak nie jest. Poza tym o Brythunii nie ma wzmianki nigdzie indziej w tej opowieści. Fakt ten stawia wersję kieszonkową w złym świetle). Pod koniec zimy Conan postanawia wrócić na południe na pokładzie statku handlowego, który go odnalazł. Prawdopodobnie zamierzał ponownie objąć przywództwo Czerwonego Braterstwa na Djafur.

32

Droga Orłów

(The Road Of Eagles)

Conan i drużyna Czerwonego Braterstwa wkraczają od strony południowego brzegu Morza Vilayet w Góry Colchian. Rozdzielają się. Conan zmęczony podróżowaniem po krainach Hyrkanii postanawia odwiedzić kraje zachodu, w których jeszcze nie był. Podczas tej opowieści umiera król Yildiz z Turanu, jego spadkobiercą zostaje Yezdigerd. Conan opuszcza Góry Colchian i kieruje się na zachód.

 

Narodzi się Czarownica

(A Witch Shall Be Born)

Conan podróżuje do Khauran. Wyjeżdża z Khauran wraz z Zuagirs by napaść na Turańczyków.

33

Czarne Łzy

(Black Tears)

Conan napada na turańskie cele ze swymi pustynnymi Zuagirs. Znajduje się we wschodniej części pustynii Shemitish w regione nazywanym Czerwone Pustkowie, gdy odkrywa miasto Akklat. Conan opuszcza Akklat.

 

* Conan Łowca Ludzi

(Conan And The Manhunters)

Conan jest więziony w Shapur (na pustynii, południowy-wschód od Zambouli i południowy zachód od Turan) za grabieże jakich się dokonał z Zuagirami. Ucieka i spotyka się z kompanami bandytami. Wraca do Shapur, później jednak jedzie do Zambouli.

 

Cienie w Zambouli

(Shadows In Zamboula)

Conan dociera do Zambouli, zdobywa Gwiazdę Khorali I opuszcza miasto kierując się na Zachód.

 

* Conan Korsarz

(Conan The Raider)

(przerwa) Conan przybywa do Shem. Podróżuje przez wschodnią część miasta do Abaddrah, położonego w dolinie rzeki Styx. Następnie opuszcza Abaddrah.

 

Gwiazda Khorali

(The Star Of Khorala)

(przerwa) Conan po opuszczeniu Shem jedzie przez Koth do Ophir. Wyjeżdża z Ophir i kieruje się do Cymerii.

 

* Conan I Władca Śmierci Z Thanzy

(Conan And The Death Lord Of Thanza)

Conan ucieka z Ophir. Przeprawiając się przez rzekę Tybor kieruje się ku górom oddzielającym Nemedię od Aquilonii. Góry te noszą nazwę Pasma Granicznego. Część pasma, przez które przeprawia się Conan nazywane jest przez miejscowych Górami Tanza. Na końcu opowieści Conan zdaje się zmierzać z powrotem do Turan by jeszcze raz dołączyć do Kozari, jednak jak się okazuje najpierw idzie do Cymerii.

 

* Conan i Amazonka

(Conan And The Amazon)

(przerwa) Z Cymerii Conan trafia do Brythunii i prawdopodobnie zostaje zatrudniony u jednego z przygranicznych dziedziców, szybko jednak musi uciekać w głąb Brythunii. Dociera do Leng, wioski, w której roi się od przyjezdnych - a to dzięki krótkiemu okresowi pokoju na ziemiach zachodnich. Pokój wzmożył ruch elementu przestępczego. Conan idzie na południe do Janagar (gdzieś na północ od rzeki Styx, pomiędzy Khoraja i miastami Pustynii Shemitish Zamboulą i Kuthchemes). Po drodze mija Góry Karpash i miasta Shadizar i Arenjun. Dociera do miasta Zardas, na północ od granicy Koth i Khauran. Conan razem z kompanami wędruje przez Khauran i Pustynię Shemitish aż w końcu docierają do Janagaru. Podziemną rzeką w Janagarze Conan zostaje zabrany w pobliże rzeki Styx, w miejsce gdzie zakręca ona na południe. Rozważa dotarcie do Stem ale ostatecznie kończy podróż w Turan.

34

Stalowy Demon

(The Devil In Iron)

(przerwa) Conan opuszcza Cymerię i rusza do Turan. Przybywa na wyspę Xapur na Morzu Vilayet. Wnet rusza w dalszą drogę.

35

Płomienny nóż

(The Flame Knife)

Conan rozbudowuje imperium piratów, łącząc Kozaki I Czerwone Braterstwo. Jego siły wzrastają do tego stopnia, że król Yezdigerd z Turanu zmuszony jest do zahamowania swojej ekspansji by wreszcie pozbyć się Conana. Conan ze swoimi ludźmi cofa się na południe przez Góry Ilbars aż do miasta Anshan w Iranistanie. Wraz z kompanami dezerteruje z armii Iranistanu i rusza w kierunku Gór Ilbars do miasta Kushaf. Opuszczają Kushaf, przedzierają się do południowo-zachodniego, górzystego regionu Drujistanu gdzie znajdują miasto Yanaidar. Wkrótce opuszczają miasto zamierzając powrócić do Anshan i wstąpić do armii Iranistanu.

 

* Conan I Klątwa Szamana

(Conan And The Shaman's Curse)

Conan pozostaje sam w południowo-zachodnim Iranistanie Ucieka na zachód w Góry Złota, natrafia na odcinek wybrzeża i ucieka oceanem. Odnajduje wyspę Ganaku, na południe od Wyspy Perły. Opuszcza tę wyspę by osiąść na tej drugiej.

 

Ludzie Czarnego Kręgu(The People Of The Black Circle)

(przerwa) Najwidoczniej Conan musiał opuścić Wyspę Perły i podróżować przez Iranistan bo znalazł się w Górach Hemilian. Stamtąd rusza do Afghukistanu, gdzie został przywódcą plemienia Afghuli. Najeżdża na miasto Ayodhya w Vendhya. Po tym wydarzeniu wraca do Afghulistanu.

 

Conan Dezerter

(Conan The Marauder)

Conan opuszcza Afghulistan i podróżuje przez Hyrkanię.

 

* Conan i Mgły Światyni

(Conan And The Shaman's Curse)

(przerwa) Conan zostawia za sobą stepy Hyrkanii I dociera do Pustynii Shemitish. Przecina pustynię między miastami Zamboula i Kauran w towarzystwie lojalnych Afghuli (musieli go odnaleźć po "Marauder" ponieważ nie było o nich wzmianki na końcu tamtej opowieści.) Docierają do Gór Kezankian do Doliny Mgieł. Conan schodzi z Gór Kezankian i rusza do Koth.

36

Pełzający Cień

(The Slithering Shadow)

Conan przybywa do Koth. On i grupa buntowników uciekają przez Shem, Stygię do Kush. Mijają Kush i na pustynii za miastem odnajdują miasto Xuthal.

 

Bębny Tombalku

(Drums Of Tombalku)

(przerwa) Conan zostawia Xuthal i podróżuje do Argos. Stamtąd z grupą najemników żegluje do granicy Kush i Stygii, gdzie wpadają w pułapkę zastawioną przez Stygijczykow. Conan ucieka na południe przez pustynie Stygii i Kush. Dociera do Tombalku, z którego rusza na wybrzeże Kush. Ma nadzieje załapać się na statek do Argos.

37

Klejnot W Wieży

(The Gem In The Tower)

Conan dociera do Czarnego Wybrzeża, przyłącza się do piratów Barachan. Żeglując z nimi przybywa na Wyspę Siptah. Opuszcza jednak Siptah i płynie na Wyspy Barachan.

 

* Conan i Szalony Bóg

(Conan And The Grim Grey God)

Conan I jego załoga piatów są w Barachan. Napada na pustynię Shemitish gdzie odnajduje Miasto z Brązu. Opuszcza miasto i wraca do Messantii.

38

Szmaragdowa Toń

(The Pool Of The Black One)

Conan ucieka z portu Tortage na Wyspach Barachan. Zostaje zabrany przez inny piracki statek, którym podróżuje na południowo-zachodnie wyspy. Zostawia za sobą wyspy by znów powrócić do plądrowania.

 

* Conan Bukanier

(Conan The Buccaneer)

Conan przybywa do miasta Kordava. W pogoni za Zarono plynie na południe i dociera do Bezimiennej Wyspy. Następnym miejscem postoju jest ujście rzeki Zikamba na Czarnym Wybrzeżu w pobliżu Królestwa Jumy. Conan idzie do wioski Kulalo, potem do Amazonii i z powrotem do Kulalo. Wraz z załogą wraca do ujścia rzeki Zikamba, skąd płynie do Kordavy. W poszukiwaniu więcej przygód statek Conana wraca na południe.

39

Czerwone Ćwieki

(Red Nails)

Conan opuszcza piratów i przybija do wybrzeża w Shem. Tam przyłącza się do Wolnych Towarzyszy. Z nimi ląduje na posterunku granicznym w Sukhmet w Stygii. Conan spotyka Valerię pirata Barachan, przywódczynię własnego Czerwonego Braterstwa. Razem uciekają na południe przez Darfar do Czarnych Krolestw gdzie odnajdują miasto Xuchotl. Wkrótce jednak opuszczaja Xuchotl.

 

* Conan i Bogowie Gór

(Conan And The Gods Of The Mountain)

Podróżując na zachód z Xuchotl, Conan i Valeria napotykają plemię żyjące w Górze Pioruna blisko Jeziora Umarłych. Kochankowie rozdzielają się. Conan rusza do Czarnych Krolestw.

 

Klejnoty Gwalhura

(The Jewels Of Gwahlur)

Conan podróżuje do miasta Keshia w Keshan. Stamtąd jedzie do Punt.

40

Bogini Z Kości Słoniowej

(The Ivory Goddess)

Conan dociera do miasta Kessali w Punt. Szybko je opuszcza.

 

* Conan i Skarb Pytona

(Conan And The Treasure of Python)

(przerwa) Z Keshan Conan jedzie do Asgalun. Z Asgalun płynie przez Khemi w Stygii dalej na południe aż do Wybrzeża Kości, zakątka Czarnego Wybrzeża pomiędzy rzeką Zarkheba Królestwem Jumy. Podróżują na wschód do doliny polóżonej u stóp gór zwanych Rogami Shushty. Conan wysyła towarzyszy na wybrzeże a sam rusza w gląb Czarnych Królestw.

 

* Conan Pan Czarnej Rzeki

(Conan: Lord Of The Black River)

(przerwa) Conan jest w południowym Koth, gdzie zostaje zatrudniony by kierować rebelią przeciwko miejscowemu Baronowi. Jedzie do miasta-stanu Baalur w Shem i pomaga Rufii w walce z wiedźmą Zeriti (która znów się pojawiła w okolicy). Z armią wyrusza do Asgalun po drodze mija miasto-stan Nedrezzar. Z Asgalun płynie statkiem na południe w poszukiwaniu górnych biegów rzeki Styx. Po znalezieniu źrodła rzeki Styx wrócili do Asgalun, gdzie Conan po raz kolejny pokonał Zeriti. Następnie powrócili do Baalur.

 

* Conan Złoczyńca

(Conan The Rogue)

(przerwa) Conan przebywa w Belverus i zamierza wyruszyć do miasta Sicas w Aquilonii (w połowie drogi między Tarantią a Shamar). Z Sicas idzie do Tarantii z nadzieją znalezienia pracy jako żołnierz.

 

Za Czarną Rzeką

(Beyond The Black River)

Conan zaciągnął się do aquilńskiej armii i służy w Forcie Tuscelan na ustkowiu Pictish. Tuscelan upada i Conan wyrusza do Velitrium.

 

Krwawy Księżyc

(Moon Of Blood)

(przerwa) Conan awansuje do rangi kapitana. Wyjeżdża z Velitrium na Pustkowia Pictish. Po powrocie okazało się że ma już stopień generała i został wezwany do Tarantii przez króla Numedidesa.

 

Skarb Tranikosa

(The Treasure Of Tranicos)

(przerwa) Kiedy Conan dociera do Tarantii zostaje uwięziony przez Numedidesa w Żelaznej Wieży. Z pomocą przyjacioł udaje mu się uciec i zbiec do Bossonii. Na Pustkowiu Pictish przepływa przez rzekę Piorun i kieruje się na zachod do morza. Pictowie ścigają go do Zatoki Korvela. Conan i jego aquilońscy poplecznicy płyną do Messantii.

 

Wilki Na Granicy

(Wolves Beyond The Border)

Nie jest to właściwie historia o Conanie.

41

* Conan Wyzwoliciel

(Conan The Liberator)

Conan i przyjaciele dociera do Messantii. Tu gromadzą armię, przy pomocy której przebijają się na zachód przez prowincję Poitain do Tarantii. W Tarantii Conan przyjmuje koronę Aquilonii.

 

Feniks Na Mieczu(The Phoenix On The Sword)

(przerwa) Conan uchodzi z życiem po zamachu na jego osobę w pałacu w Tarantii.

42

Szkarłatna Cytadela

(The Scarlet Citadel)

Conan i jego oddzialy na proźbę króla Amalrusa z Ophir wyrusza z Tarantii do Ophir. W północno-zachodniej części Ophir na równinie Shamu napotyka zdrajców. Conan zostaje pojmany przez króla Strabonusa, zabrany do Khorshemish i uwięziony w Szkarłatnej Cytadelii. Udaje mu się uciec do Tarantii i ponownie objąć tron. Conan atakuje swymi oddzialami fortecę-miasto Shamar na rzece Tybor w Aquilonii. Pokonuje swoich wrogów i wraca do Tarantii.

44

* Conan Zdobywca

(Conan The Conqueror)

(przerwa) Conan zostaje pojmany i wywieziony do Belverus. Ucieka z powrotem do Tarantii. Podróżuje przez Poitain, rzekę Alimane, Zingarę, Argos do Messantii. Statkiem płynie do Stygii i wkracza do miasta Khemi. Znów jedzie do Zingary. Blisko ufortyfikowanej wioski Tanasul w zachodniej Aquilonii, w Dolinie Lwów walczy z wrogiem. Odnosi sukces i wraca do Tarantii.

46

* Conan Mściciel

(Conan The Avenger)

(przerwa) W rok po wydarzeniach opisanych w "Conqueror" podczas uczty świętującej triumf nad Xaltotun królowa Zenobia zostaje porwana. Conan opuszcza Tarantię w poszukiwaniu żony Nie mając własnych dzieci władzę w Tarantii powierzył lojalnym przyjaciołom, ustanowil ich regentami. Jedzie przez Koth do Khoraji do miasta Khanyrii. W Aghrapur zostaje pojmany i zabrany do palacu królewskiego. Ucieka przez morze Vilayet i dobija do Hyrkańskiego brzego. Dalej kieruje się na wschód do Ayodhya w Vendhyi. Stąd rusza przez Khitai do miasta Paikang. W końcu ratuje Zenobię i eskortowany przez aquilońskie oddziały, które wyszły mu na przeciw wraca do domu.

 

* Conan Wielki

(Conan The Great)

(przerwa) Opowieść zaczyna się na równinie rzeki Tybor, kiedy to wojska Nemedii, Koth i Ophir atakują Aquilonię. Oddzialy Conana odbijają atak i wracają do Tarantii. Sam Conan przekracza Tybor i jedzie do Ianthe. Z Ianthe jedzie przez Koth do Khoraji. Wraca do Ianthe, następnie jedzie do Belverus, Numalii w Nemedii, dalej na południe do Corinthii i w Góry Karpash. Wraca do Tarantii. Jego syn Conn jest jeszcze niemowlęciem.

56

Wiedźma Z Mgieł

(The Witch Of The Mists)

(przerwa) Historia zaczyna się od wyprawy myśliwskiej w Lasy Gunderland na północny- wschód od Tanasul. Conan podróżuje stamtąd przez Królestwo Graniczne do fortecy Pohiola w Hyperborei. Z dorosłym synem wraca do Tarantii.

58

Czarny Sfinks z Nebthu

(Black Sphinx Of Nebthu)

(przerwa) Conan zmusza atakującą armię Zingaran do wycofania się z Poitain. Spycha ich do rzeki Alimane i dalej na Miejsce Czaszki. Conan z armią maszeruje przez Argos i Shem w kierunku rzeki Styx. Conn dołącza do ojca na rzece i razem ją przekraczają w drodze do Stygii. Następnie jadą do Nebthu i Zembabwei.

 

Czerwony Księżyc Zembabwei

(Red Moon Of Zembabwei)

Armia Conana podąża w górę rzeki Styx między Keshan i Punt do Zembabwei i potem do Zakazanego Miasta. Wyruszają na południe na Kraniec Świata.

59

Cienie W Czaszce

(Shadows In The Skull)

Armia Conana ucieka na południe na Ziemie bez Powrotu do miasta zwanego Yanoyga. Na plaży gdzie Kraniec Światastyka się z oceanem Conan walczy z Thoth-Amonem. Armia Conana wybija Lud Węża.

60

* Conan z Wysp

(Conan Of The Isles)

(przerwa) Conan powrócił do Tarantii. Jego duch wyrusza do Golamira by pomowić z Epemitreusem. Następnie Conan jedzie do Argos do miejsca blisko położonego Messantii, żegluje do Tortage, na zachód z Wysp Baracha na Wyspy Antillii, wkracza do Ptahuacan ostatniego miasta mieszkańców Atlantydy. Odpływa na zachód w nieznane, w kierunku legendarnego kontynentu Mayapan.

 

Legendy Conana

 

Wiek:

Tytuł:

Notes:

 

* Conan Barbarzyńca

(Conan The Barbarian)

Alternatywa życiorysu - nie pasuje do wydarzeń z wczesnych lat młodości Conana ponieważ pozostaje w konflikcie z wieloma innymi historiami.

 

* Conan Zuchwały

(Conan The Bold)

Młody Conan wyrusza z Cymerii, świeżo po przygodach na Pustkowiu Pictish. Ta wersja mogła by być prawdziwa gdyby nie fakt, że przez resztę noweli Conan przedziera się przez Hyborię i dociera do Stygii. Ta historia jest w sprzeczności z każdą inną opowieścią nawiązującą do życia Conana w tym okresie. Musiałaby rozgrywać się jednocześnie.

 

* Conan Niszczyciel

(Conan The Destroyer)

Ta opowieść następuje po "Barbarian", jest tylko alternatywą. Również postać królowej Taramis z Zamory wydaje sie być błędem, istnieje już bowiem królowa Taramis z Khauran. (nie mowiąc już o tym, że w Hyborii nie mogły żyć dwie osoby o tym samym imieniu, ponadto wydaje się nieprawdopodobne, że autor mógł naumyślnie stworzyć ważnego dla opowieści bohatera i nadać mu imię i zajęcie bohatera już istniejącego).


Źródła:

A Conan Chronology, by Robert Jordan
Conan The Indestructible, by L. Sprague de Camp
Hyborian Names, by L. Sprague de Camp
The Hyborian Age, by Mike McCoy

William Galen Gray
April 9, 1997


tłumaczenie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.